Voetballoos jaar kost tv-sector omzet
Nederlandse consumenten hadden vooral weinig trek in een nieuwe televisie in een jaar zonder grote voetbaltoernooien. Met een omzetaandeel van 56 procent is de verkoop van televisies echter van enorm belang voor de elektronicahandel. GfK registreerde zowel de verkopen in consumentenelektronica in de traditionele detailhandel als de verkopen bij webwinkels.
Pakjesavond en Kerstmis zorgden slechts voor een beperkte opleving van de handel: in de laatste drie maanden van 2013 kwam de totale omzet in consumentenelektronica uit op 396 miljoen euro, een afname van 10,9 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee was het laatste kwartaal weliswaar beter dan het jaar als geheel, maar nog nauwelijks iets om vrolijk van te worden.
De onderzoekers zien wel dat Nederlandse consumenten meer interesse krijgen in nieuwe audio-apparatuur: vooral de verkoop van speakers liep goed dankzij de kleine exemplaren die met behulp van Airplay of Bluetooth kunnen worden verbonden met mobiele telefoons en tablets. Afgelopen jaar is er een recordaantal van 4,6 miljoen smartphones verkocht, 600.000 meer dan een jaar eerder.