Buitenland sterk, binnenland (te) zwak
“Het jaar 2013 was opnieuw een uitzonderlijk slecht jaar voor de Nederlandse non-fooddetailhandel, veroorzaakt door met name het afnemend aantal winkelbezoekers in binnensteden, laag consumentenvertrouwen en nog geen structureel herstel op de woningmarkt”, zo stelt Hema in een verklaring.
De omzet van Hema daalde afgelopen jaar met ruim 5 procent tot 1,53 miljard euro en de onderneming verwacht dat de operationele winst zelfs 10 procent lager gaat uikomen. “Verkopen in onze Nederlandse winkels zijn achtergebleven bij vorig jaar en de winstgevenheid stond onder druk”, zo vat Hema de ontwikkelingen samen.
De winkels in het buitenland draaiden juist beter dan verwacht – vooral in Frankrijk weten klanten steeds beter de weg naar Hema te vinden – maar dat was nog onvoldoende om de zwakke prestaties op de thuismarkt op te vangen. Vakbond CNV Dienstenbond zegt niettemin verrast te zijn over het banenverlies bij het warenhuisbedrijf.