The Closet Sale, een nieuw winkelconcept van Wereldhave, combineert de tweedehandstrend met een creatieve oplossing tegen leegstand: laat consumenten gewoon zelf winkeltje spelen.
Circulaire traffic
Je hebt leegstaande winkels aan de ene kant en de ongekende groei van (online) tweedehandsverkoop aan de andere kant. Waarom de twee niet combineren? Precies dat is het idee achter The Closet Sale, een pop-upconcept van winkelcentrumeigenaar Wereldhave. Waarom zou je consumenten hun eigen tweedehandskleding immers niet zelf laten verkopen in leegstaande panden in je winkelcentra?
Consumenten kunnen de panden van The Closet Sale één dag lang huren en vullen met hun tweedehandse spulletjes. Aan hen om die dag de winkel te runnen; de nodige infrastructuur – van rekken tot paskamers – is al aanwezig. “Het gaat om particulieren die hun eigen kleding, accessoires en ‘home deco’-items verkopen, om de circulaire economie zo veel mogelijk te stimuleren”, zegt marketingmanager Sanne Verwer aan Fashionunited.
Niet alleen speelt het concept handig in op de duurzaamheidsstrategie van de vastgoedeigenaar, het is natuurlijk ook de bedoeling meer traffic te generen in de winkelcentra. Momenteel is dat het geval in Cityplaza in Nieuwegein, Eggert in Purmerend, Middenwaard in Heerhugowaard en Kronenburg in Arnhem, waar The Closet Sale te vinden. In januari komt er ook een bij Presikhaaf in Arnhem, waarna verdere locaties volgen.