Coop en Aldi onderaan
Jumbo haalde op de enquête het hoogste gemiddelde met een cijfer van 7,54. Hoogvliet werd op zeer kleine afstand (7,52) tweede, terwijl Albert Heijn met 7,49 de top drie vervolledigde. Onderaan vinden we Coop met 6,96 en Aldi met 6,62.
Jumbo scoorde bij de afzonderlijke categorieën het beste op klantenservice in de supermarkt. Albert Heijn stond dan weer aan de top op vlak van interieur en assortiment, twee categorieën waar Jumbo op de tweede plaats eindigde. Op vlak van prijzen zijn het niet verrassend Lidl en Aldi die de eerste twee plaatsen innemen. Hier komt Jumbo in het midden van het peloton terecht, terwijl Albert Heijn bijna helemaal onderaan bengelt. Enkel Coop doet het op vlak van prijzen nog slechter.
Prijs belangrijkste factor
43 procent van de ondervraagden zegt dat aantrekkelijke prijzen de belangrijkste reden is om voor een supermarkt te kiezen. Het contrast met welke supermarkten ze bezoeken is daarmee des te groter, aangezien 72 procent van de ondervraagden zei in het laatste half jaar boodschappen te hebben gedaan bij Albert Heijn, toch een keten die het op vlak van prijzen volgens de enquête niet al te best doet. Andere belangrijke redenen om een supermarkt te bezoeken zijn evenwel nabijheid (18%) en assortiment (12%).
Gemiddeld doen de panelleden één keer per week boodschappen. Slechts één procent doet dat dagelijks. Vrijdagochtend blijkt het favoriete moment te zijn, terwijl zondag onderaan het lijstje staat. Gemiddeld geven de ondervraagden een bedrag van 85,97 euro uit bij een bezoek aan de supermarkt.