Dat heeft topman Frits van Eerd van Jumbo gezegd in een interview met Radio 1. Wakker Dier probeert supermarkten er al jaren van te overtuigen om te stoppen met de verkoop van goedkope kip, die door de groep als ‘plofkip’ wordt aangeduid. In een grootschalige campagne op dit moment worden klanten opgeroepen niet bij Albert Heijn of Jumbo hun kip te kopen, maar bij verantwoorde ketens als Natuurwinkel en Ekoplaza.
“Natuurlijk hebben we daar last van. Uiterst vervelend. Het raakt ons ook echt. Ze raken mij in mijn hart als ik zoiets hoor”, zegt Van Eerd in het interview. Volgens hem stellen mensen echter vooral vragen over het onderwep, maar heeft het geen invloed op de verkopen in de winkels. De laagseprijsgarantie van Jumbo maakt het volgens Van Eerd onmogelijk om te stoppen met de verkoop van de goedkoopste kip. “Beleid is beleid. Vlees met een laagsteprijsgarantie is een belangrijke succesfactor voor ons.”
Onafhankelijke marktcijfers laten over 2013 een stijging van de kipverkopen zien, een aanwijzing dat de campagnes van Wakker Dier vooralsnog weinig effect hebben op het kopende publiek.