Kortingen die er geen zijn en zwarte lijsten voor wie te veel terugstuurt: het zijn praktijken waarvoor Yoox Net-a-Porter van de Italiaanse concurrentiewaakhond een boete van ruim vijf miljoen euro krijgt.
Geheime zwarte lijsten
Yoox Net-a-Porter krijgt een boete van 5,25 miljoen euro opgelegd door de Italiaanse concurrentie-autoriteit. Het platform voor luxemode zou klanten jarenlang hebben misleid met valse kortingen en inbreuken hebben gepleegd op het herroepingsrecht. De boete is een fikse tegenvaller voor Farfetch en de eigenaar van Dubai Mall, die zich vorig jaar inkochten in het e-commerceplatform van luxegroep Richemont.
De Italiaanse concurrentiewaakhond (AGCM) heeft tussen 2019 en 2022 meerdere klachten gekregen over Yoox, en ook zelf inbreuken vastgesteld. Zo bleek dat de moderetailer eenzijdig bestellingen annuleert en klanten blokkeert die te vaak bestellingen retourneren. Opvallend is wel dat consumenten daar niet van worden verwittigd: pas als klanten na een afgeronde bestelling de klantendienst contacteerden om te vragen waarom hun order was geannuleerd, kregen ze te horen dat ze op een zwarte lijst stonden.
Van 65 naar 82 euro = 50% korting
Ook zou er een heus beleid van valse kortingen geweest zijn. Het platform past zijn prijzen regelmatig aan, maar regelmatig stegen die ook vlak voor promotie-acties. Zelfs met korting kwam de prijs zo gelijk uit als voorheen. Na 1 februari 2022 werd het dan weer gebruikelijk om in koopjesperiodes niet de vorige prijs in de webshop als referteprijs te tonen, maar de prijs die in andere, fysieke winkels gangbaar is. Op die manier leek de korting groter dan deze daadwerkelijk was.
In één geval had een klant een handtas van 65 euro gekocht, waarna die vijf dagen later zogezegd in prijs verlaagde. Tijdens de promotie werd de handtas voor liefst 82 euro geafficheerd, tegenover een referentieprijs van 169 euro – zogenaamd een korting van 50% dus. Op het gebied van de misleidende prijzen beterde Yoox wel al zijn beleid in de loop van het onderzoek, zegt de AGCM. Het e-commerceplatform heeft nu zestig dagen de tijd om aan de marktautoriteit te vertellen hoe het zich nog verder zal verbeteren.