De openbare markten blijven het erg goed doen in Vlaanderen: op tien jaar tijd kwamen er wel 676 marktkramen bij. Vooral voeding is de sterkhouder, voor textiel en huishoudproducten is er een daling.
Heropleving door corona
Op tien jaar tijd groeide het aantal marktkramen – inclusief foodtrucks – van 3.251 tot 3.927, een stijging met 20%. Dat blijkt uit cijfers die Gazet Van Antwerpen opvroeg bij het Belgische statistiekbureau Statbel. De coronapandemie bezorgde de sector een heropleving: tijdens de lockdowns was de markt in de buitenlucht een veilige optie, en veel nieuwe klanten zijn blijven komen. De versheid van de voeding en het sociale contact zijn de troeven.
Toch boeken niet alle kramen evenveel succes. Voeding blijft de harde kern van de markt: het aantal kramen steeg van 1.397 in 2012 naar 1.897 eind 2022. Het aantal kramen dat textiel en schoenen verkoopt, daalde in dezelfde periode van 907 naar 871 als gevolg van toenemende concurrentie van fysieke retail en e-commerce. Er zijn ook minder verkopers van huishoudproducten, bloemen of potten en pannen.