De Nederlandse non-fooddiscounter Action tekende in 2022 een indrukwekkende groei van 30% op. De non-fooddiscounter richt de blik steeds meer op Centraal-Europa, maar ook de bestaande winkels bleven flink groeien.
Ook in de buurten
Action eindigde 2022 met een netto-omzet van 8,9 miljard euro, liefst 30% meer dan een jaar eerder. De keten opende liefst 280 nieuwe winkels (wat het totaal op 2.263 brengt): niet alleen in 42 nieuwe steden, maar ook op locaties waar de formule al actief was. Zo opent Action steeds vaker buurtwinkels, onder meer in Lyon, Krakow en Dordrecht.
De groei in winkels die al meer dan een jaar open zijn bedroef zelfs 18,1%, deels door het wegvallen van de coronamaatregelen. Klanten kwamen weer frequenter over de vloer en het aantal transacties was hoger. De bezoekfrequentie nam met enkele procenten toe op jaarbasis, vooral in de grotere landen waar Action al langer actief is.
Nu de koopkracht daalt en de prijzen stijgen, heeft Action steeds meer trouwe klanten, stelt CEO Hajir Hajji. “We zagen trouwe klanten dan ook vaker terug in de winkel, ook omdat zij voor de dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, toiletpapier en huishoudelijke artikelen bij ons veel meer waar voor hun geld krijgen.”
In maart van dit jaar breidt Action nog uit naar Slovakije. Daar opent de Nederlandse keten haar eerste winkel in de hoofdstad Bratislava.