Barristacorner
De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 14.000 m² en een assortiment van 45.000 artikelen. In het nieuwe concept, dat Sligro 3.0 werd gedoopt, zijn 5000 nieuwe producten toegevoegd aan het assortiment: vooral non-food werd danig uitgebreid, meestal met artikels die nodig zijn in de food. “Bij sommige productgroepen kan je de vraag stellen: moet dit de volle ruimte krijgen? Tuinassortiment is hier bijvoorbeeld kleiner. In Eindhoven is daar overigens wel meer ruimte voor“, zegt directeur foodservice Willem-Jan Strijbosch.
Naast de nieuwe producten zijn er ook volledig nieuwe afdelingen voorzien, zoals een Spice Market en een Barristacorner. Bij die laatste hebben klanten de mogelijkheid om 24 soorten koffie te proeven, al is er ook veel aandacht voor thee. Daarnaast werd ook de vleesafdeling aangepakt.
“Kaf van het koren”
Het nieuwe concept past volgens CEO Koen Slippens bij de verandering die plaatsvindt in de horeca. “Er is een fundamentele verandering aan de gang in hoe je als horecaondernemer verschil kunt maken. Daar past ook een fundamenteel andere dienstverlening aan die horecaondernemer bij.”
“Het kaf gaat zich van het koren scheiden. Er liggen zeer mooie kansen voor ondernemers die het echt beter dan de rest doen, maar je zult wel duidelijk ergens onderscheidend in moeten zijn. Dat kan ook in prijs zijn, of in beleving”, zegt hij aan Foodbrigade.
Maastricht is de eerste winkel die volgens het nieuwe concept werd ontwikkeld, maar dat zal de komende jaren uitgerold worden naar heel Nederland. De eerste vestigingen die het voorbeeld van Maastricht zullen volgen, zijn Gouda, Den Haag, Eindhoven, Enschede en Veghel.