Meer focus op merchandise en hardware
Daarbij zou de consument niet langer een doosje met een schijfje kopen, maar enkel nog een code kopen. Die kan dan ingevoerd worden op een console of pc, oftewel de virtuele PlayStation Store fysiek aanbieden, waarbij codes aan de kassa’s worden afgedrukt en op een tegoedbon geplakt.
“Vooral interessant voor diegene die geen creditcard hebben of deze liever niet gebruiken“, zegt Tom Henderikx, conceptmanager van Game Mania aan Entertainment Business. Bij Game Mania geloven ze immers dat er steeds een rol zal weggelegd zijn voor de fysieke verkoper en dat de stap naar enkel digitale verkoop er niet snel zal komen, als hij er al komt.
Tweedehands blijft belangrijk
Daarnaast is bij Game Mania eind vorig jaar beslist om ook meer te gaan focussen op merchandise en hardware, in plaats van vrijwel exclusief games. “Je merkt dat dit vooral goed verkoopt als er een nieuwe game verschijnt. De klant koopt een nieuw Zelda-spel, ziet dat er ook een Zelda-keychain verkrijgbaar is en neemt deze ook mee. Daarnaast verkopen we bijvoorbeeld meer headsets”, aldus Henderikx.
Ook tweedehandsgames blijven heel belangrijk voor de keten, die zich onlangs opnieuw afscheurde van Free Record Shop en werd overgenomen door de originele oprichter. “Ik durf zelfs te zeggen dat het zonder tweedehands games tegenwoordig heel moeilijk is om succesvol een winkelbedrijf te runnen. Daarnaast is het iets wat de consument zelf wil”, besluit Henderikx.