De wintersolden in België waren dit jaar geen hoogvlieger. Toch klagen de handelsorganisaties opvallend genoeg niet: gezien de economische omstandigheden, was het een “correcte” en “stabiele” koopjesperiode.
Optelsom stabiel
Het was bang afwachten wat de solden zouden opleveren in deze tijd van zwakke economische conjunctuur en laag consumentenvertrouwen. Zouden consumenten zich op de koopjes storten, of net de broeksriem aanhalen na de feestdagen? Nu de wintersolden achter de rug zijn blikken de handelsorganisaties terug, met gemengde gevoelens en uiteenlopende meningen.
Zo was de ene week de andere niet. De eerste week was volgens Comeos positief, week twee en drie waren in evenwicht en vanaf de koudeprik was er weer groei. Het was “een correcte soldenperiode”, besluit de organisatie die de grote retailers in België vertegenwoordigt. Ook Mode Unie ziet een verschil: de wintersolden kenden een relatief sterke start, waarna de verkoop zich in de tweede helft stabiliseerde.
Verdeeld plaatje
Uiteindelijk verkocht van de zelfstandige modehandelaars een derde meer, één op drie evenveel en een derde minder dan in 2022, aldus Mode Unie. Een erg verdeeld plaatje dus, al blijken de meeste boetieks wel iets minder (2,4%) kledingstukken te hebben verkocht. Ook online verkochten de zelfstandige winkeliers minder, grotendeels gecompenseerd door een betere fysieke verkoop.
Betalingsprovider Mollie ziet bij zijn retailklanten nochtans 23% meer online betaaltransacties dan in januari 2022. Hun omzet steeg met 31%, wat erop duidt dat de consument gemiddeld meer uitgaf per aankoop. Al vertellen de cijfers mogelijk vooral dat retailers inmiddels meer van Mollie gebruikmaken en dat de prijzen – zoals welbekend – zijn gestegen.
Zomertrend: nuchter optimisme
Zelfstandigenorganisatie NSZ is minder positief. “De laatste dagen heeft voor veel handelaars nog iets goed gemaakt, maar de helft stelt uiteindelijk minder verkoop in de winkel vast in vergelijking met de wintersolden vorig jaar”, zegt woordvoerder Cedric Tack. Een derde heeft tot 20% minder verkocht, één op vijf zelfs 20 à 40% minder.
Voor de komende zomercollectie zet optimisme de toon, zij het voorzichtig en nuchter. Bij NSZ heeft 80% al de zomercollecties besteld, maar de helft bestelde wel minder dan vorig jaar. Ook aan Mode Unie zeggen de modewinkeliers “positief en hoopvol” te zijn, maar gemiddeld 2,5% minder omzet te verwachten.