“Ondersteuning bij het scannen”
Albert Heijn is de functionaliteit momenteel aan het doorvoeren in alle filialen van Albert Heijn waar zelfscanners voorhanden zijn. Daarom wordt er voorlopig ook nog niet veel ruchtbaarheid gemaakt rond de nieuwe optie.
Op de handscanner worden niet enkel promoties weergegeven, het dient ook als een vorm van informatie voor de klant, die zo beter weet wat een geafficheerde Bonusaanbieding inhoudt. “We bieden de service ook aan om klanten ondersteuning te geven bij het juist scannen. Het gebeurde vaak bij bijvoorbeeld een ‘Bonusaanbieding 1+1 gratis’ dat klanten slechts één product scannen, terwijl het de bedoeling is dat je twee producten scant. Via de handscanner maken we ze op deze manier alert dat klanten beide producten moeten scannen“, zegt een woordvoerder van Albert Heijn aan Shopper Marketing Update.
Al langer in VS
Voorlopig kan er nog geen rekening gehouden worden met promoties die worden aangeboden aan de consument op basis van gegevens van de persoonlijke Bonuskaart. Klanten krijgen tegenwoordig van Albert Heijn gepersonaliseerde Bonusaanbiedingen in hun mailbox, die worden geselecteerd op basis van hun voorgaande aankopen. “We volgen de algemene bonusaanbiedingen. Tegelijkertijd moet je natuurlijk ook constateren dat de ontwikkeling van de techniek zo snel gaat, dat je voor de toekomst niets moet uitsluiten”, aldus de woordvoerder.
Bij de Amerikaanse supermarktketen Stop & Shop, die ook onderdeel is van Ahold, gebruiken ze al sinds 2006 de handscanner als promotiegereedschap. Retailstrateeg Mike Grimes liet toen al zijn licht schijnen over deze service. “Alle betrokken partijen profiteren. De klant krijgt meer lol in het boodschappen doen, bovendien kan hij tijd en geld besparen met persoonlijke aanbiedingen. De industrie krijgt hiermee een instrument in handen om de klant op de winkelvloer te benaderen. En de retailer kan omzet en de loyaliteit aan zijn supermarkt stimuleren”, zei Grimes in 2006.