Creatieve oplossing
“Wij adviseren andere middenstanders in het hele land hetzelfde te doen. Gemeenten blijven de parkeertarieven omhoogstuwen, zodat wij gedwongen worden creatief te zijn om straks niet zonder klanten te komen zitten”, zegt ondernemer Henk Grifhorst aan De Telegraaf.
Grifhorst zegt dat het voor veel klanten echt een moeite is om te komen winkelen in het centrum van Amsterdam, omdat het ten eerste moeilijk is om een parkeerplek te vinden en omdat de kosten voor parkeren zo hoog zijn. “Dat moet je belonen, vandaar dat ik graag de parkeerkosten vergoed”, stelt Grifhorst.
Initiatief toegejuicht
Klanten moeten bij het binnenkomen van de winkel hun kenteken doorgeven, waarna Grifhorst ze via de telefoon aanmeldt en hij meldt ze ook weer af zodra ze de winkel verlaten. “Ik krijg vervolgens een maandelijkse afrekening van de provider, die ik als bedrijfskosten kan aftrekken. Het levert me veel goodwill op van mijn klanten, die nu niet weglopen naar winkels op spotgoedkope bedrijventerreinen, waar de gemeenten wel gratis parkeren toestaan”
Detailhandel Nederland zegt het initiatief voor te leggen aan zijn leden, maar dat ze hen nog niet actief zal adviseren om het te gebruiken. De Amsterdamse wethouder Eric van der Burg juicht het initiatief ook toe. “In plaats van te klagen, nemen ze zelf het initiatief om klanten aan zich te binden.”