Het corona-effect is verdwenen uit het winkellandschap. Mensen nemen weer meer tijd om te winkelen, vooral in de grote steden. De kleine steden en gemeenten zijn hun luister kwijt.
Verder van huis dan vroeger
Vorig jaar konden Belgen eindelijk weer rustig en uitgebreid gaan shoppen. Dat deden ze ook, ziet RetailSonar in zijn jaarlijkse analyse van verkoopdata en bezoekersgedrag. Non-foodwinkels kregen weer meer mensen over de vloer, die er langer hun tijd namen en nog andere winkels in de buurt bezochten.
In de supermarkt bleven klanten gemiddeld vier minuten langer, in non-foodwinkels zelfs acht minuten langer dan in 2022. In plaats van een snelle boodschap, keken ze dus meer rond en lieten ze zich inspireren. Dat klanten minder doelbewust en efficiënt (hoefden te) zijn, blijkt ook uit het feit dat consumenten opnieuw vaker meerdere locaties bezoeken tijdens één shoppingtrip. Wie bijvoorbeeld bij een non-foodwinkel langsging, bezocht daarna gemiddeld nog drie andere winkels.
Belgen zagen er dan ook minder tegenop om afstanden af te leggen. Ze verplaatsten zich vorig jaar zelfs verder dan in de periode voor corona. Bijgevolg herstelden de grote steden en de overdekte winkelcentra, terwijl winkels in kleinere steden en gemeenten flink aan omzet inboetten. De centrumlocaties halen nu 2% meer omzet dan drie jaar geleden, maar in kleine steden en gemeenten ligt de omzet nu 4% lager dan pre-corona. De trend van lokaal kopen was dus van korte duur.
Halo-effect neemt nog toe
Wel is de impact van de inflatie voelbaar in het gemiddelde aankoopbedrag. “Klanten gaven in 2022, vergeleken met het ‘laatste normale retailjaar’ 2019, per winkelbezoek minder geld uit”, zegt marketingmanager Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. Handelaars verkopen wel steeds meer online in de buurt van hun fysieke locaties: werkelijk overal nam dit ‘halo-effect’ nog toe, omdat op die locaties de naamsbekendheid en het vertrouwen groter is.
Welke winkels vorig jaar het best presteerden? Hoewel ‘experience’ na de coronamaatregelen terug is van weggeweest (+24% omzet), haalden dit jaar retailers met goed winkelpersoneel de hoogste omzetten. Al is dat een grote uitdaging tegenwoordig, want acht op de tien retailers zei aan RetailSonar moeilijk personeel te vinden.