Tot nu toe stelden de fysieke retailexperimenten van Amazon teleur, maar nog dit jaar wil het bedrijf groots uitpakken met een nieuwe supermarktformule. Dat zegt topman Andy Jassy, die toegeeft dat de meeste mensen voeding willen zien alvorens te kopen.
Verwachtingen niet ingelost
Sinds de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods in 2017 waren de verwachtingen hooggespannen: Amazon zou zijn dominante positie in e-commerce aanwenden om ook de fysieke retailmarkt heruit te vinden. Voeding zou de hefboom worden voor de retailgigant om écht de “everything store” te worden.
Meer dan vijf jaar later kan de teleurstelling moeilijk groter zijn: de omzet uit fysieke winkels is bij Amazon sindsdien met slechts 10% gegroeid en vertegenwoordigt nu 3,4% van het totale zakencijfer. Non-food winkelconcepten als Amazon 4 Star en Amazon Books werden al snel weer opgegeven en ook de expansie van de in huis ontwikkelde supermarktformules bleef ver beneden de verwachtingen.
“Groots uitpakken”
De technologie van de kassaloze Amazon Go gemakswinkels werkt (zo goed als) feilloos, maar ze is erg duur en de retailer slaagt er maar moeilijk in om de technologie te verkopen aan andere retailers. Een exponentiële expansie van de gemakswinkelketen bleef uit. Ook van de wat grotere Amazon Fresh supermarkten, uitgerust met slimme winkelkarretjes, opende de retailgigant er slechts enkele tientallen in plaats van de beloofde 200.
Die winkels dienen ook als afhaalpunt voor de online boodschappen, maar de bezorgdienst Amazon Fresh kent evenmin een echte doorbraak. Topman Jassy zegt tegenover de Financial Times optimistisch te zijn over de online boodschappen, maar erkent ook dat mensen voeding willen aanraken en voelen vooraleer te kopen. Hij ontkent met klem dat Amazon de supermarkt opgeeft. Integendeel: de retailer plant nog dit jaar de start van een nieuw offensief. In afwachting heeft Amazon recent enkele winkels gesloten en de opening van nieuwe locaties uitgesteld.
“We zitten nog in het beginstadium“, zei hij. “We doen veel experimenten, en verschillende daarvan zijn bemoedigend. We experimenteren met selectie, kassaformaten, assortiment, prijspunten. We hebben goede hoop dat we in 2023 een format hebben waarmee we groots willen uitpakken.”