Verkoop in Frankrijk daalt
Kingfisher, het moederbedrijf van concepten als B&Q, Screwfix, Castorama en Brico Depot, had in het boekjaar 2013-2014 een winst voor belastingen van 744 miljoen pond (890 miljoen euro). De omzet steeg daarbij met 3,5 procent naar 11,1 miljard pond (13,3 miljard euro). De vergelijkbare omzet steeg met 0,7 procent en daarbovenop opende Kingfisher 91 nieuwe winkels in het afgelopen boekjaar.
Daarmee presteerde Kingfisher naar de verwachtingen van de analisten, die een winst tussen 738 miljoen pond en 748 miljoen pond hadden voorspeld. De verkoop in Frankrijk, de grootste markt voor het bedrijf, daalde weliswaar met 1,2 procent op vergelijkbare basis. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland steeg de vergelijkbare omzet met 1,1 procent, in de overige markten kwam de stijging uit op 3,4 procent.
Aandeel in Hornbach verkocht
In 2014-2015 wil Kingfisher ongeveer 10 miljoen pond (12 miljoen euro) investeren in het aanboren van twee nieuwe markten. Zo komen er filialen van Brico Depot in Portugal en opent het enkele winkels van Screwfix in Duitsland. Daarnaast is het op zoek naar een strategische partner voor het verlieslatende B&Q China.
Kingfisher maakte vandaag ook bekend dat het zijn aandeel van 21,2 procent in het Duitse Hornbach voor 195 miljoen pond (230 miljoen euro) heeft verkocht aan een groep van internationale investeerders.