Het Nederlandse Heineken rekent dit jaar nieuwe prijsverhogingen door. Vooral in Europa staan de marges enorm onder druk, zegt de brouwerijgroep die 2022 kon afsluiten met een mooie winstgroei van 31%.
Prijzen blijven stijgen
Heineken beleefde vorig jaar een beter jaar dan in 2019, toen van het coronavirus nog geen sprake was. De Nederlandse brouwer verkocht vorig jaar 257 miljoen hectoliter bier, bijna 7% meer dan in 2021. De omzet steeg zo naar 34,6 miljard euro, een groei van 19% zonder overnames. Prijsverhogingen konden vooral de Oosterse consumenten niet tegenhouden, terwijl consumenten ook steeds meer premiummerken kiezen.
De aangepaste nettowinst steeg zelfs met 31% tot 2,8 miljard euro. Daar moet wel de afschrijving van 88 miljoen euro op de Russische activiteiten nog af, een terugtrekking die de brouwer naar verwachting uiteindelijk 400 miljoen euro zal kosten. Zowel Heineken als Carlsberg hangen nog vast aan brouwerijen in Rusland, ook al stopten ze hun verkoop in het land. Beide brouwers willen die infrastructuur liefst in de eerste helft van dit jaar verkopen.
Kosten nog flink hoger in 2023
Verder zijn de commentaren bijna letterlijk dezelfde als bij Carlsberg eerder deze maand: de prijzen blijven voorlopig stijgen, waardoor zeker Europeanen mogelijk minder bier zullen drinken. Heineken verwacht dat de kosten (vooral ingrediënten en energie) in 2023 nog met 16 à 19% per hectoliter zullen stijgen. Aangezien de bierproducent zijn grondstoffen en energie een jaar op voorhand inkoopt, zal het bedrijf dit jaar pas echt de energieprijzen van 2022 voelen, zegt CFO Harold van den Broek.
Topman Dolf van den Brink wil die kosten liefst “euro voor euro” doorrekenen aan de consument, bericht het AD, maar in Europa zal dat niet helemaal lukken. Daar staan de marges net “ontzettend onder druk” en was vorig jaar ook geen sprake van winstgroei. Het totale volume wordt in 2023 wellicht stabiel of licht hoger.