Prijsstijgingen bezorgden Greenyard meer omzet in de eerste negen maanden van zijn boekjaar. Vooral de afdeling diepvries en conserven zorgde voor groei, want consumenten kochten minder vers.
Door corona en inflatie
De vergelijkbare netto-omzet van groente- en fruitverwerker Greenyard steeg in de eerste negen maanden van het boekjaar met 7,2% tot 3,38 miljard euro. In het kwartaal tot 31 december klom de omzet met 6,8% tot 1,11 miljard euro. De groei kwam wel vooral van prijsstijgingen, zeker in het verssegment.
Greenyard verkocht immers 2,5% minder verse groenten en fruit (in volume), maar toch steeg de netto-omzet in de afgelopen drie kwartalen met 5,3% naar 2,75 miljard euro. De toename kwam dus volledig door prijsverhogingen, goed voor 7,4% groei. Wel lagen de volumes nog steeds 6,5% hoger dan voor de inflatie, stelt het bedrijf gerust.
Daarvoor gaf het bedrijf twee verklaringen: sowieso viel te verwachten dat de Europese consumptie van verse producten zou dalen in 2022 (-10% per persoon), omdat mensen na corona weer minder thuis eten en zelf koken. Ook de sterke inflatie speelt mee, waardoor Europeanen bespaarden en zich wendden tot “betaalbare” conserven en diepvriesproducten.
Prijzen dragen de kosten
In de categorie “lang vers” (diepvries en conserven) steeg het volume wel nog. Van de 16,3% omzetgroei kwam 10,7% van prijsverhogingen en 5,1% van volumestijgingen. Greenyard denkt zo dat het “een gunstige positie inneemt voor verdere groei zodra het macro-economische klimaat normaliseert”.
Zullen de prijzen dit jaar verder stijgen? Ja, de “verwachting is dat de prijzen op middellange termijn de complexiteit en de werkelijke kosten in de keten goed zullen weerspiegelen”, drukt Greenyard het voorzichtig uit. Tegelijkertijd zullen de volumes zich volgens het bedrijf herstellen.