‘Touch & feel’ meest belangrijk
Van de ondervraagde jongeren zegt 32 procent liever online te kopen dan in de winkel. Deze groep is echter nog altijd kleiner dan de groep die de voorkeur geeft aan fysieke winkels (47%). Wel verwacht dezelfde groep nog een groter deel van zijn aankopen online te gaan doen de komende jaren: over vijf jaar denkt nog 41 procent de voorkeur te geven aan de winkelstraat.
Bij de jongeren draait alles in eerste instantie om ‘Touch & Feel’, daarnaast zijn een uitgebreid assortiment en ruime openingstijden van het grootste belang. Opvallend is dat bij de groep consumenten geboren tussen 1965 en 1980, generatie X, slechts 37 procent een voorkeur heeft voor fysiek winkelen. De babyboomers, geboren tussen het einde van de Tweede Wereldoorlog en 1965, heeft nog de grootste voorkeur voor een gewone winkel (53%).
Dat alles moet blijken uit een onderzoek dat Q&A Research & Consultancy bij 1250 respondenten heeft uitgevoerd in opdracht van Retail Event Nederland.