De Chinese fastfashionspeler Shein wil zijn omzet tegen 2025 verdubbelen tot bijna zestig miljard dollar (55 miljard euro). Daarmee zou de mode-app groter worden dan Zara en H&M bij elkaar opgeteld.
Beursgang op komst
Shein plant een beursgang later dit jaar en heeft er dus alle belang bij om analisten en kandidaat-investeerders hiervoor warm te maken met overtuigende managementpresentaties. Zo’n presentatie kwam ook in handen van de Financial Times, dat zegt dat het Chinese fastfashionbedrijf blijkt te mikken op een verdubbeling van de omzet tegen 2025. Als de onlinespeler inderdaad de geplande omzet van 58,5 miljard dollar zou halen, dan wordt het bedrijf groter dan de omzet van modegiganten Zara en H&M bij elkaar opgeteld.
In 2022 haalde Shein een omzet van 22,7 miljard dollar (21 miljard euro). De winst bedroeg vorig jaar 700 miljoen dollar (650 miljoen euro), een daling vergeleken met de 1,1 miljard winst in 2021. Dat is een gevolg van hogere kosten voor productie en luchttransport. Tegen 2025 zou de winst 7,5 miljard dollar (7 miljard euro) moeten bedragen.
Online marktplaats
Evident wordt die sterke groei niet, waarschuwen analisten: om de hoge doelstelling te behalen, moet Shein het aandeel herhaalaankopen fors doen stijgen en ook een breder en duurder aanbod gaan verkopen. Tot nu toe verkoopt de app vooral aan jonge consumenten die absoluut niet merktrouw zijn. Bovendien komen er steeds meer imitators op de markt.
Eén van de groeipolen wordt de lancering van een online marktplaats, waar Shein ook merken van derden wil verkopen. Daardoor zou het platform gaan concurreren met bekende marktplaatsen als Amazon en Asos.