Stijgende kosten en een dalend consumentenvertrouwen treffen ook Coolblue: de omzetgroei stokt, de winst halveert. Van een reorganisatie is echter geen sprake, zegt topman Pieter Zwart. Integendeel: de Nederlandse retailer wil dit jaar vijf nieuwe winkels openen.
Marges onder druk
Coolblue heeft 2022 afgesloten met een omzet van 2,35 miljard euro. De (zeer) lichte groei van 0,6% is te danken aan vooruitgang in Duitsland, waar de omzet nu 174 miljoen euro bedraagt, en aan de grote vraag naar energiebesparende producten. De afdeling Coolblue Energie groeit volgens het persbericht “knetterhard”. Ook groeit het marktaandeel op productgroepen zoals wasmachines en laptops in Nederland en België.
De brutowinst (ebitda) halveerde echter van 88,6 miljoen euro naar 43 miljoen: De kosten stijgen, de marges op elektronica staan onder druk en het bedrijf investeerde verder in Duitsland, verklaart Pieter Zwart aan het FD.
Geen herstructurering
Verrassend zijn de cijfers van Coolblue niet: ook sectorgenoten hebben het moeilijk. De e-commerceomzet valt terug nu de coronamaatregelen achter de rug zijn en de inflatie zet de koopkracht en het consumentenvertrouwen onder druk.
Bij Bol.com is de omzet gedaald en wordt er bespaard. Ook grote onlineplatformen als Amazon en Zalando staan onder druk en moeten reorganiseren. Van een herstructurering is bij Coolblue geen sprake: “We hebben ook komend jaar ambitieuze plannen, of het nu gaat om nieuwe winkels of Coolblue Energie. Daar hebben we mensen voor nodig.” Dit jaar opent de retailer vijf nieuwe winkels, waarvan twee in België – onder andere in Mechelen. Ook verwacht het bedrijf veel van verdere groei in Duitsland.