In een dalende e-commercemarkt kon De Gele Flamingo vorig jaar groeien, vooral dankzij het succes van de geboortelijsten en de doorbraak in Nederland. Ook 2023 is goed gestart, zegt onderneemster Sophie Claes.
Grotere en duurdere aankopen
Terwijl grote e-commercebedrijven als Zalando, Amazon en Bol.com besparingen doorvoeren en ontslagrondes aankondigen, is er bij De Gele Flamingo geen sprake van een dip. “Wij hebben onlangs ons 500.000e pakket verzonden”, zegt oprichtster Sophie Claes. De omzet is ook vorig jaar blijven stijgen, al communiceert het bedrijf vanaf dit jaar geen exacte cijfers meer. In 2021 bedroeg de omzet 6,5 miljoen euro. De ambitie van Claes is nog steeds om “de Coolblue van de babywereld” te worden en 25 miljoen euro aan omzet te bereiken in 2025.
2022 eindigde met een groei van 11% in de omzet van geboortelijsten in vergelijking met 2021, deels omdat ouders grotere – en dus duurdere – spullen op hun geboortelijst zetten. In Nederland steeg de omzet vorig jaar met 42%. Bijna 30% van de bestellingen die De Gele Flamingo verwerkt kennen een Nederlandse eindbestemming. Intussen verbetert het bedrijf de interne processen: door het stockvolume en de orderverwerking te optimaliseren, kan hetzelfde aantal personeelsleden nu 20% meer orders verzenden. Dit jaar viert De Gele Flamingo zijn tiende verjaardag.