SFC versnelt ook de online versketen
Omdat de huidige verslogistiek van Albert Heijn zowel de fysieke retail als de online bestellingen bedient, zal het nieuwe verscentrum ook de online versketen versnellen. Snellopende versproducten zoals groenten en fruit zullen niet via het verscentrum naar de winkels stromen, omdat deze logistieke keten volgens Albert Heijn al is geoptimaliseerd.
Het nieuwe centrum komt er in samenwerking met Norbert Dentressangle, dat verantwoordelijk zal worden voor de logistieke flow van versitems als deli, kaas, salades, vlees, vis, gemaksmaaltijden en –componenten, verse sappen en gebak.
Beide partijen kennen elkaar al vanuit een samenwerking in non-food en in de diepvrieslogistiek. Norbert Dentressangle haalt voor Albert Heijn de goederen op bij diepvriesleveranciers en belevert ruim 500 Albert Heijn winkels vanuit een eigen diepvriesdistributiecentrum in Tilburg. De overige Albert Heijn-winkels belevert Norbert Dentressangle vanuit een diepvriesdistributiecentrum in Hoogeveen.
Groter en sneller
Deze samenwerking wordt nu uitgebreid naar koelvers, omdat volgens Albert Heijn de huidige versketen die vanuit twee landelijke verscentra in Nieuwegein en Utrecht loopt, aan vernieuwing toe is. Het aantal Albert-Heijnwinkels – en daarmee de stroom versgoederen – is de afgelopen jaren gegroeid.
Beide landelijke verscentra komen in capaciteitsproblemen als de stroom verse items in de toekomst nog verder zal groeien. Om op deze capaciteitsgroei voorbereid te zijn, maar ook om de steeds grotere stroom versproducten sneller naar de winkels te kunnen sturen, bouwt Albert Heijn samen met Norbert Dentressangle het grote nieuwe verscentrum.
Leveranciers beleveren verscentrum direct na productie
In tegenstelling tot diepvries, waar Norbert Dentressangle zelf de producten bij de leveranciers ophaalt, zal het nieuwe verscentrum wel door de verschillende versleveranciers van Albert Heijn worden beleverd, waarna de logistiek dienstverlener verder de regie houdt over de logistieke efficiëntie.
“Het idee achter het SFC is, dat leveranciers hun producten direct na productie naar het SFC brengen“, stelt Albert Heijn in een persbericht. “Dit biedt als voordeel dat er minder voorraad nodig is, dat het aantal transportbewegingen gereduceerd wordt en dat versproducten sneller in de winkels liggen. Daarnaast ontvangen winkels straks alle producten uit dezelfde categorieën bij elkaar, waardoor medewerkers gemakkelijker de schappen kunnen vullen.”
Aanzienlijke tijdwinst
Versere producten zijn in het belang van shopper en retailer, want verspilling en derving worden hierdoor gereduceerd. Hoe veel sneller de verse waren de schappen bereiken, daarover kan woordvoerster Anoesjka Aspeslagh niets specifieks zeggen: “Het verschilt erg per product, maar voor diverse producten zal de winst in houdbaarheidsdatum aanzienlijk zijn, zelfs tot meerdere dagen.”
Over de totale investering en wie hoeveel betaalt wil Aspeslagh geen uitspraken doen. Ook de vraag of het nieuwe verscentrum door Ahold wordt geleased of dat het (deels) eigendom wordt, kan niet worden beantwoord. Aspeslagh hierover: “De vastgoedconstructie die zal worden gebruikt is nog onderwerp van gesprek tussen Albert Heijn en Norbert Dentressangle.”