Europa wil dat alle onlinehandelaars een duidelijke ‘herroepingsknop’ voorzien, waarmee klanten een aankoop makkelijk ongedaan kunnen maken. Dat zien de handelaars echter helemaal niet zitten.
Annuleren in twee kliks
Het moet voor consumenten eenvoudiger zijn om onder een contract of aankoop uit te komen als ze zich bedenken. Dat stelt de Europese Commissie in een nieuwe richtlijn voor het beschermen van consumenten. Vooral het feit dat klanten een wettelijk herroepingsrecht hebben (tot veertien dagen na aankoop) is niet altijd duidelijk, en dat moet beter.
Er moet daarom een verplichte herroepingsknop komen op de websites of apps van alle onlinehandelaars en -dienstverleners. Met een klik op die knop moeten klanten kunnen aangeven dat ze afzien van hun aankoop en – indien van toepassing – willen retourneren. Ze hoeven dan nog maar één keer te klikken om hun beslissing te bevestigen.
De ministers van Mededinging van de Europese Unie gaan nu onderhandelen over de nieuwe richtlijn, maar stuiten daarbij alvast op veel weerstand van de handelsorganisaties. Het voorstel werd oorspronkelijk opgesteld voor de sector van de financiële diensten, zoals leningen en verzekeringen, maar is uiteindelijk uitgebreid naar alle online-aankopen op afstand. Door de gebruikte bewoordingen geldt de verplichting straks dus ook voor onlinebestellingen bij retailers.
Al genoeg retours
Niet nodig en vooral veel te kort door de bocht, reageren zeventien Europese handelsfederaties en belangenverenigingen in een gezamenlijke brief. E-commercebedrijven hebben vandaag doorgaans al een goed retourbeleid, dat soms zelfs verder gaat dan wettelijk verplicht. Heel wat webshops bieden bijvoorbeeld gratis retours aan of geven langer dan 14 dagen de kans om terug te sturen, argumenteren ze. Er worden ook dagelijks pakjes geretourneerd, dus de consument is zich heus wel bewust van zijn herroepingsrecht.
De handelsfederaties pleiten daarom voor een flexibelere invulling, op maat van de bedrijven en van de verschillende sectoren. Ook zou het thema volgens hen beter passen bij de herziening van het bestaande EU-kader voor consumentenrecht, iets waar de Europese Commissie momenteel toch al mee bezig is. Eind maart zal wellicht over het huidige voorstel worden gestemd. De tekst kan dan nog worden aangepast, op basis van de feedback in het Europees Parlement en na onderhandelingen met de betrokken sectoren.