Supermarktketen Delhaize wil al zijn geïntegreerde supermarkten in België verkopen aan zelfstandige ondernemers. Op die manier wil de keten winstgevender worden in een hyperconcurrentiële markt, maakte de Ahold Delhaize-dochter zonet bekend.
Lagere kosten
Op een bijzondere ondernemingsraad dinsdagochtend heeft Delhaize aangekondigd dat het alle 128 geïntegreerde supermarkten in België wil verzelfstandigen. Dat brengt lagere uitbatingskosten en meer flexibiliteit met zich mee. Voor zowat 9200 medewerkers kan dat gevolgen hebben voor lonen en arbeidsvoorwaarden. Volgens de retailer is er evenwel geen impact op de tewerkstelling, omdat alle personeelsleden mee de overstap naar de nieuwe zelfstandige uitbaters zullen maken.
“We zien dat consumentengedrag verandert, er is meer vraag naar flexibiliteit, en we moeten toegeven dat in de concurrentiële retailmarkt onze eigen filialen op het vlak van rentabiliteit en marktaandeel achteruitgaan, terwijl onze zelfstandige ondernemers wél groeien. We hopen met deze beslissing opnieuw aan te knopen met groei”, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan de RetailDetail-redactie. De combinatie van de expertise van Delhaize met het ondernemerschap van de zelfstandigen moet daarvoor zorgen. “We zijn ervan overtuigd dat onze strategie goed zit.”
Winkels blijven Delhaize
De verandering zal op termijn ook een impact hebben op de tewerkstelling in het hoofdkantoor, waar functies zullen worden afgebouwd. Dat is echter nog niet concreet. De overgang zal stap voor stap gebeuren: eerst volgt een informatie- en consultatieronde met de vakbonden. Alle winkels blijven Delhaize, van een overstap naar Albert Heijn is geen sprake. De winkels in het Groothertogdom Luxemburg blijven trouwens allemaal buiten schot in de hele operatie.
Het nieuws slaat in als een bom bij de vakbonden, maar het komt niet helemaal als een donderslag bij heldere hemel voor veel waarnemers. Delhaize had de cao over de winkelorganisatie al opgezegd. De marges bij de groep Ahold Delhaize staan onder druk in heel Europa, en Delhaize is binnen de groep het zwakke broertje – al is het bedrijf nog wel (licht) winstgevend. Met hoge kosten voor lonen en operaties kan het bedrijf niet op tegen buitenlandse nieuwkomers met een structureel lagere kostenstructuur.