Winkeliers zelf vragende partij
Score is de eerste keten die zo gebruik maakt van de nieuwe service van Rabobank. Later zullen ook andere winkels en andere banken de mogelijkheid van retourpinnen aanbieden. “Met Retourpinnen komen banken tegemoet aan een al langer geuite wens van de detailhandel“, zegt Fred van Pouderoijen, manager zakelijk betalen van Rabobank aan Detailhandel Nederland.
“Het is efficiënter en veiliger voor de ondernemer, maar zeker ook voor de consument. Er zijn steeds meer klanten die het niet prettig vinden om het geld dat zij na ruil of borg retour krijgen cash te ontvangen.” Toch zijn het volgens Rabobank vooral de winkeliers zelf die vragende partij zijn voor het invoeren van retourpinnen: ze moeten dan minder wisselgeld in de kassa hebben.
Wanneer klanten iets terugbrengen moeten ze enkel hun kaart in de pinautomaat steken. De winkelier geeft dan de opdracht om het bedrag terug te storten. De volgende dag wordt het bedrag dat de winkelier verschuldigd is aan de klant overgeschreven naar de rekening van die klant. De originele aankoop moet ook wel met een bankkaart gebeurd zijn.