Stijgend volume, dalende inkomsten
Coca-Cola heeft al een tijdje te kampen met dalende verkoop van frisdranken in ontwikkelde markten, zoals Europa en de Verenigde Staten: daar schakelen steeds meer mensen over op gezondere alternatieven. Daarom richt Coca-Cola zich nu op opkomende markten zoals China.
De omzet daalde wel met 4 procent naar 10,58 miljard dollar (7,64 miljard euro), maar analisten hadden een omzet van slechts 10,55 miljard dollar (7,62 miljard euro) verwacht. De nettowinst daalde van 1,75 miljard dollar (1,26 miljard euro) naar 1,62 miljard dollar (1,17 miljard euro).
Wereldwijd steeg het volume van Coca-Cola met twee procent, terwijl er in China alleen een stijging was van maar liefst twaalf procent. Een marketingcampagne rond het Chinese Nieuwjaar zorgde mee voor de betere verkoop. De regio Asia-Pasific, waartoe China behoort, is ondertussen de tweede grootste markt voor het bedrijf qua inkomsten: vorig jaar was die regio goed voor 13 procent van alle omzet.
Opkomende markten presteren sterk
Ook in andere opkomende markten steeg het volume sterker dan het gemiddelde: In India en Rusland was er een stijging van 6 procent en in Brazilië steeg het volume met 4 procent. In Noord-Amerika bleef de markt nog stabiel (maar de verkoop van frisdranken in 2013 in Noord-Amerika zat al wel op het laagste peil stond sinds 1995), maar in Europa daalde de omzet met 4 procent.
Coca-Cola is voorzichtig voor het volgende kwartaal en de rest van 2014, omdat slechte wisselkoersen en dan vooral de devaluatie van de Venezolaanse bolivar de resultaten zullen drukken. Om de verkoop terug op te krikken, plant Coca-Cola komende zomer één van de grootste marketingcampagnes uit de geschiedenis van het bedrijf, met een prominente rol voor het WK Voetbal in Brazilië.