250 miljoen euro
De brancheorganisatie verwacht dit jaar een extra omzet van 250 miljoen euro voor Pasen. Die zal voor een groot deel gehaald worden door de foodsector, die kan profiteren van het goede weer. Daarnaast wordt er ook extra geld uitgegeven voor het traditionele paasontbijt.
Ook tuincentra en doe-het-zelfwinkels kunnen profiteren van het mooie weer: de consument maakt immers gebruik van het lange weekend om zijn tuin onder handen te nemen en die sector verwacht dan ook een stormloop op tuinmeubels en allerhande plantjes.
Toegenomen consumentenvertrouwen
“Het toegenomen consumentenvertrouwen zorgt ervoor dat mensen weer geld durven uit te geven. Er worden weer meer huizen verkocht en Pasen is het uitgelezen moment om de meubelboulevards af te struinen voor een nieuwe inrichting”, zegt Suzanne van de Graaf, woordvoerder van Detailhandel Nederland.
Eerste en tweede paasdag gelden volgens de Winkeltijdenwet als een zondag, daarom bepalen de gemeenten of de winkels mogen open zijn. Veel meubelboulevards zullen waarschijnlijk maandag hun deuren openen.