Door oplopende kosten als gevolg van de inflatie en aanloopverliezen in België is het bedrijfsresultaat van Jumbo vorig jaar gedaald. De stijgende prijzen wegen ook op de klanttevredenheid, blijkt uit het jaarverslag.
Dalende winst
Op een recordomzet van bijna 10,3 miljard euro in 2022 hield Jumbo (inclusief restaurantketen La Place) een bedrijfsresultaat (ebitda) over van 659 miljoen euro, een daling met 5% vergeleken met de 691 miljoen euro van 2021. De nettowinst na belastingen viel terug van 114 naar 80 miljoen euro. De 27 Belgische winkels waren vorig jaar goed voor een consumentenomzet van 216 miljoen euro, meldt de Nederlandse supermarktketen in het jaarverslag 2022 dat nu online staat.
In een toelichting bij de cijfers verwijst Jumbo onder meer naar uitdagende marktomstandigheden, oplopende kosten als gevolg van de inflatie en aanloopverliezen in België. Ook het lopende onderzoek naar voormalig CEO Frits van Eerd brengt bijkomende kosten met zich mee.
Minder tevreden klanten
Waarnemers stellen zich al langer vragen bij de expansieplannen van Jumbo op de bijzonder concurrentiële Belgische markt, waar de marges bij alle foodretailers zwaar onder druk staan. De kosten voor onder andere lonen en vastgoed vallen er een pak hoger uit dan aanvankelijk begroot en niet alle winkels halen de beoogde omzetten. Tegelijk ziet de supermarktketen zich geconfronteerd met grote uitdagingen op zijn thuismarkt, waar marktleider Albert Heijn de voorsprong verder uitbouwt.
Op die thuismarkt blijken de klanten bovendien minder tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding bij Jumbo: de tevredenheidsscore daalde van 69% in 2021 naar 63% in 2022, terwijl de supermarktketen mikte op een score van 72%. Tegen 2025 wil de retailer zelfs 77% halen. De daling is grotendeels te wijten aan de effecten van de hoge inflatie, zegt Jumbo, en ze geldt voor de hele supermarktsector. “Aanhoudende investeringen in de kwaliteit van Jumbo huismerkproducten hebben dit niet kunnen voorkomen.”