Licentieovereenkomst
Gibson betaalt 135 miljoen dollar (100 miljoen euro) voor de divisie van Philips. De komende zeven jaar hebben beide partijen ook een licentieovereenkomst voor het gebruik van de naam Philips op producten die door Gibson ontwikkeld en verkocht worden. Dat bedrag kan oplopen naargelang de verkoop van Gibson.
Omwille van licentieovereenkomsten met andere partijen wordt de videoafdeling (voornamelijk dvd en Blu-ray) pas in 2017 overgedragen. De verkoop moet in de tweede helft van dit jaar afgerond worden.
Toespitsen op gezondheid
Begin vorig jaar was de hele divisie bijna uitbesteed aan het Japanse Funai, maar die overeenkomst werd al snel ontbonden en dus kwam het segment van Philips terug in de etalage te staan. Uiteindelijk is het dus Gibson Brands dat toehapt.
Gibson werd in 1902 opgericht en is vooral bekend van de elektrische gitaren. Het maakt ook al randapparatuur zoals versterkers en sinds 2012 zet het zijn eerste stappen in consumentenelektronica met de overname van het Japanse Onkyo.
Philips besloot zijn entertainmentafdeling te verkopen, omdat het zich vooral wil toespitsen op zijn “transformatie naar een leidinggevend technologiebedrijf in gezondheid en welzijn“.