Nike tekende in het voorbije kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 14% op, ook al vreten grote voorraden aan de marges. Over 2023 maakt de sneakerreus zich dan ook weinig zorgen.
Ballast van vorig jaren
Nike overtreft alweer de verwachtingen en vergroot zijn voorsprong op rivaal Adidas nog verder. In het kwartaal tot eind februari boekte het sportmerk een omzet van 12,4 miljard dollar (11 miljard euro), 14% meer dan een jaar eerder. Op alle markten was er dubbelcijferige groei, behalve in China (waar corona nog steeds parten speelde). Pas in januari begon de belangrijke Chinese verkoop aan te trekken.
Toch heeft het sneakerlabel te kampen met overtollige voorraden. Door de storingen in de toeleveringsketen en de grillige vraag van de afgelopen jaren stegen de voorraadkosten met 16%. De voorraden slinken niettemin sneller dan verwacht en CEO John Donahoe heeft steeds meer vertrouwen dat Nike het boekjaar zal afsluiten met gezonde voorraadniveaus, bericht CNBC.
Niets nieuws onder de zon
De brutomarge daalde bijgevolg met 3,3 procentpunten tot 43,3%, omdat het merk meer kortingen moest geven om de voorraden weg te werken. Onder de streep bleef 1,2 miljard dollar over, minder dan de 1,4 miljard dollar van een jaar eerder.
Voor het komende kwartaal gaat Nike voor een “voorzichtige aanpak”. Wellicht zal er geen tot lage eencijferige omzetgroei zijn, maar daar maakt CFO Matthew Friend zich geen zorgen over. “We hebben dit soort cycli al eerder meegemaakt en we zijn goed voorbereid op de volatiliteit die voor ons ligt”, zegt hij. In het hele boekjaar rekent de sneakerfabrikant op een omzettoename met hoge enkelvoudige cijfers, terwijl de brutomarges naar verwachting met 2,5 procentpunten zullen dalen.