Zalando houdt een grote lenteschoonmaak: verschillende kleinere merken worden van het platform gegooid. In een poging de winst op te krikken, wordt de modemarktplaats selectiever.
Nieuwe merkenstrategie
Kwaliteit boven kwantiteit is de nieuwe slogan van Zalando. Na jarenlang zo veel mogelijk te willen groeien, zowel in omzet als in merkpartners, gaat de Berlijnse modemarktplaats plots selectiever tewerk. Het bedrijf kiest voor een meer gecureerd aanbod, en daar passen sommige merken niet meer bij.
Verschillende partners op het platform, waaronder kleinere labels als Auden Cavill en Jimmy Sanders, kregen vorige week een mail dat ze “niet langer bij de assortimentsstrategie passen”. Ze worden wereldwijd geschrapt. De producten worden op 30 juni van de sites (en mogelijk ook magazijnen) verwijderd, aldus de mail die Internet World kon inkijken.
Zalando bevestigt dat het zijn merkenportefeuille aan het evalueren is, wat volgens de Duitsers een doorlopend proces is. Welke criteria de onlineretailer in die evaluatie hanteert, maakt het bedrijf niet bekend. Wel is duidelijk dat heel wat kleinere en wellicht zwakker presterende merken risico lopen. Op de jaarlijkse investeerdersdag liet Zalando niettemin verstaan dat er in de toekomst meer lokaal aangepast assortiment moet komen, inclusief ‘local heroes’. Ook voor duurzame, diverse en inclusieve merken wil het bedrijf extra aandacht hebben.