Interessant voor adverteerders
Het systeem zit bijzonder eenvoudig in elkaar: nadat je je beide accounts hebt verbonden op Twitter, kan je producten naar je winkelkarretje op Amazon sturen, zonder daarvoor Twitter te verlaten. Dat doe je door te antwoorden op tweets die een link van Amazon bevatten met #AmazonCart. Dat product wordt dan toegevoegd aan je winkelkarretje. De aankoop wordt wel niet onmiddellijk afgerond: je zal nog altijd eerst even langs Amazon moeten gaan om te betalen.
“We staan zeker open voor samenwerkingen met andere sociale netwerken“, zei een woordvoerster van Amazon aan CNet. “Twitter is een goede omgeving voor onze klanten om productaanbevelingen van artiesten, experten, merken en vrienden te ontdekken.” Volgens Amazon zou Twitter geen deel van de omzet krijgen van producten die via de hashtag worden verkocht.
Voor retailers is het systeem van #AmazonBasket zeker interessant en het is niet ondenkbaar dat adverteerders meer tweets met links naar Amazon gaan verzenden. Consumenten zijn dan misschien weer terughoudend, omdat hun tweets zichtbaar zijn voor de rest van de wereld en ze misschien niet zomaar hun aankopen vrij op het internet willen gooien.