Druk van discounters
Voorlopig komen de budgetzones in ongeveer zestig vestigingen, maar als het concept een succes is wil Tesco het uitbreiden naar 300 vestigingen. De zones zullen hun eigen aankleding krijgen, zodat bezoekers duidelijk weten waar ze de budgetzones kunnen vinden.
In de speciale afdeling zullen consumenten zaken zoals wasmiddelen, dierenvoeding en afwasmiddel vinden. Zo hoopt Tesco de concurrentie aan te gaan met discounters zoals Poundland en Poundworld. Beide ketens zijn de voorbije jaren sterk gegroeid in Groot-Brittannië en nemen een flinke hap uit het marktaandeel van de traditionele supermarktketens.
Dalend marktaandeel
Analisten geloven echter niet dat enkele aparte gangpaden er voor zullen zorgen dat Tesco koopjesjagers zal kunnen lokken. “Tesco moest iets doen aan ketens als Poundland, maar ik denk dat shoppers veel liever goede deals vinden terwijl ze normaal winkelen, dan dat ze daarvoor enkele aparte gangpaden moeten opzoeken“, zegt Steve Dresser van Grocery Insight.
Tesco is momenteel nog steeds de grootste keten in Groot-Brittannië met een marktaandeel van 28,6 procent, maar een jaar geleden had de keten nog een marktaandeel van 29,7 procent. In het laatste jaar steeg het marktaandeel van Aldi daarentegen van 3,4 procent naar 4,6 procent. Lidl heeft een marktaandeel van 3,4 procent.