Bij de start van nieuw loonoverleg in de retailsector zijn maandag in Brussel duizenden actievoerders opgedaagd van onder andere Carrefour, Delhaize, Lidl en Mediamarkt. Ze hekelen sociale dumping in de retail.
Betere arbeidsvoorwaarden
De vakbonden voeren maandagochtend actie aan de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg in Brussel. Ongeveer 2000 werknemers (afhankelijk van de bron wat meer of minder) van onder andere Delhaize, Lidl, Mediamarkt en Carrefour nemen deel aan de manifestatie tegen sociale dumping in de retail. Ze tonen hun solidariteit met de medewerkers van 128 Delhaize-filialen die zullen worden overgedragen aan zelfstandige uitbaters.
Aanleiding voor de nationale actiedag is de start van het tweejaarlijks loonoverleg in de retail. De vakbonden eisen dat er één paritair comité komt voor de hele sector, met gelijke loon- en arbeidsvoorwaarden voor alle winkelmedewerkers, of ze nu in een geïntegreerd filiaal werken of in een franchisewinkel. Ze vragen ook syndicale vertegenwoordiging in franchisewinkels en ze hekelen ‘fake’ franchiseconstructies bij foodretailers als Albert Heijn en bij non-foodketens als Hubo, JBC of ZEB.
Retail onder druk
De eisen van de bonden komen op een moment dat de hele retailsector zwaar onder druk staat. Door de hoge inflatie en de automatische loonindexering zijn de kosten voor retailers enorm gestegen. De verkoopprijzen kunnen niet in dezelfde verhouding omhoog, waardoor de marges krimpen. Het wordt voor lokale ketens almaar moeilijker om te concurreren met retailers die een deel van hun activiteiten en diensten – zoals hoofdkantoren en distributiecentra – in het buitenland houden, waar de loonkosten lager liggen en de arbeidsflexibiliteit veel groter is.
De sociale onrust in de sector neemt dan ook toe, niet alleen bij Delhaize en Mestdagh/Intermarché – waar ook winkels verzelfstandigd worden – maar bijvoorbeeld ook bij Aldi en Lidl, waar discussies lopen over de personeelsplanning in de winkels.