Colruyt Group verhoogt het kapitaal van zijn ‘premiumketen’ CRU met twintig miljoen euro. De vier “belevingsmarkten” zijn verlieslatend, maar de retailer blijft geloven in het potentieel.
“Sterk geloof”
De keten van belevingsmarkten, die inzet op verse, lokale en artisanale producten van hoge kwaliteit, leed vorig boekjaar 5,2 miljoen euro verlies op een omzet van 24 miljoen euro en krijgt er nu twintig miljoen euro aan vers kapitaal bij. “De kapitaalsverhoging kadert in een sterk geloof in CRU”, zegt Colruyt-woordvoerster Silja Decock aan De Tijd.
De keten, die vestigingen heeft in Antwerpen, Gent, Overijse en sinds vorig jaar ook in Dilbeek, heeft volgens Colruyt nog tijd nodig om succesvol te worden. De retailer zet in op een efficiëntere bedrijfsvoering, onder andere door de personeelsbezetting te optimaliseren en in sommige afdelingen de uren met bediening in te perken. Expansie moet de vaste kosten spreiden over meer vestigingen. In een interview met RetailDetail vorig jaar zei businessunitmanager Jo Spiegeleer potentieel te zien voor tien tot twaalf verkooppunten. Volgens hem staat CRU niet ver van de rentabiliteit op het niveau van exploitatie en productie.
Opvallend: CRU is de derde Colruyt-dochter in enkele weken tijd die twintig miljoen euro toegestopt krijgt. Eerder vielen ook al fitnessketen Jims en apotheekwebshop Newpharma hetzelfde cadeau. Kinderketen Dreambaby moet het stellen met zes miljoen.