Het onlinewarenhuis Unigro stopt ermee. De e-commercespeler, onderdeel van Otto Group, kan niet langer concurreren. 141 medewerkers verliezen hun baan.
Uit het postordertijdperk
Unigro stamt nog uit de tijd van de postordercatalogi en was destijds een begrip. Vandaag verkoopt het bedrijf, gevestigd in Sint-Niklaas, online allerlei artikelen in België en Luxemburg. Het assortiment gaat er van huishoudelektro tot meubelen en babyspullen, maar de Otto-dochter kan niet meer opboksen tegen de toenemende druk.
Woensdag heeft het bedrijf laten weten dat het de activiteiten wil stopzetten, zo meldt De Tijd. Daardoor komen 141 banen op de helling te staan. Al jaren draait Unigro verlies, geeft topman Yves Moens toe. Een oplossing om uit de rode cijfers te komen, werd niet gevonden. De webshop zou zijn jaaromzet bijna moeten verdubbelen, maar dat is “niet haalbaar”.
De toenemende concurrentie van grote spelers als Amazon en Bol.com weegt door, maar ook de structurele kosten zouden veel te hoog zijn. Het huidige ongunstige economische klimaat geeft nu de doorslag: de koopkracht van de consument is aangetast, klinkt het. Unigro gaat in gesprek met de sociale partners om een gepaste oplossing te vinden voor de medewerkers.