België tweemaal zo groot als Nederland
Het verschil tussen beide buurlanden is een opvallende constatering in het jaarverslag van Spar International over 2013: Spar België is vandaag qua omzet bijna tweemaal zo groot als Spar in Nederland. In Nederland, nochtans de bakermat van de Spar, daalde de Spar-omzet met liefst 3,25 procent naar 446 miljoen euro. In 2012 was de omzet procentueel nog verder gedaald (-6%), terwijl in 2011 de Spar-omzet met één procent daalde. Daarmee zit Spar Nederland al jarenlang in een dalende omzettrend.
In België hebben twee commerciële organisaties de Spar-licentie: de Colruyt Groep, die Spar Retail als dochterbedrijf heeft, en ruim 87 procent van de Spar-omzet in België vertegenwoordigt, en Lambrechts dat 66 Spar-ondernemers belevert. Met name de 69 grote Eurospar-supermarkten (onderdeel van Spar Retail, dat daarnaast ook nog 152 zelfstandig Spar-ondernemers belevert) hebben volgens de internationale Spar-organisatie bijgedragen aan een succesvol jaar voor Spar België, dat de totale omzet met 4,6 procent zag groeien naar een niveau van 879 miljoen euro.
België 13e in de ranglijst, Nederland 18e
Spar International roemt niettemin het online bestelsysteem dat Spar Nederland heeft opgezet en waarmee klanten hun bestellingen ook kunnen ophalen. Bovendien wijst het op een nieuw winkelconcept, Spar University, dat heel trendy social media inzet. Al blijft het ondanks deze innovaties een feit dat Spar in de zeer concurrentiële Nederlandse markt in een moeilijke positie zit.
Hoewel Spar in Nederland is ontstaan, vertegenwoordigt het land nog geen anderhalf procent van de 32,2 miljard euro die Spar wereldwijd omzet. Spar Nederland staat qua omzet op de 18e plaats in de ranglijst van belangrijkste Spar-landen. Daarmee eindigt het twee plaatsen hoger dan Duitsland, waar slechts 280 miljoen euro via de Spar-kassa’s wordt afgerekend. België staat op de 13e plaats in deze rangschikking.
Grote groei in grote markten
De top-drie Sparlanden zijn achtereenvolgens Italië (3,48 miljard euro omzet), Zuid-Afrika (4,31 miljard euro) en de topper Spar Oostenrijk (5,8 miljard euro). Die top-2 van Spar tekenden ook nog eens voor een flinke omzetgroei in 2013 van 9,1 procent (Zuid-Afrika) en 4,3 procent (Oostenrijk).
De landen waar Spar het echt uitstekend doet, zijn de grote opkomende retailmarkten van China en Rusland. Daar groeide de Spar-omzet met respectievelijk 19 en 18 procent tot 1,4 miljard euro (China) en 1,34 miljoen euro (Rusland).