Geen last van recessie
In 2013 werd er in totaal voor 984,2 miljoen euro biologische voeding verkocht. Dat is een stijging van ongeveer 50 miljoen euro of 5,4 procent ten opzicht van 2012. Hoewel de groei daarmee kleiner was dan de voorgaande jaren, toont het volgens ketenorganisatie Bionext wel aan dat de sector bijzonder weinig last heeft gehad van de slechte economische situatie het voorbije jaar.
“Afgelopen jaar hebben de biologische supermarkten en vernieuwde biowinkels het beduidend beter gedaan dan de reguliere supermarkten: zij zagen hun omzet vaak met 10 tot 20 procent groeien. Ze voorzien duidelijk in een behoefte”, zegt Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, aan Out.of.home-Shops.
Biologische eieren blijven in opmars
Grootste groeiers waren de biologische deegwaren (+28,8 %), houdbare zuivel (+27,1 %) en biologische kaas (+25,5 %). Ook de verkoop van biologische eieren trok met bijna 25 procent aan. Hun marktaandeel steeg al naar 12,7 procent van de totale verkoop van eieren.
Biologisch vlees kon een kleine groei van 0,8 procent tonen en bij biologische melk was er een daling van 4 procent. In Nederland daalde de totale vlees- en melkconsumptie het voorbije jaar, dus de mindere cijfers in deze segmenten zijn geen verrassing.
Volgens Van den Idsert zou de groei nog een stuk hoger kunnen liggen, als bepaalde sectoren hulp van de overheid zouden krijgen. “Het zou cateraars en zorginstellingen helpen als de overheid met haar inkoopbeleid het goede voorbeeld geeft. In Frankrijk wordt biologisch zo met veel succes op de kaart gezet: daar is de doelstelling 20% bio in kantines eind 2017.”