Ook de komende kwartalen slecht nieuws
Gisteren gaf Kantar Worldpanel nog aan dat de groei van de Britse levensmiddelenmarkt historisch laag is, en uiteraard treft dat de marktleider het zwaarst van allemaal: Tesco heeft vergeleken met een jaar geleden liefst 1,5 procentpunt aan marktaandeel verloren en staat volgens Kantar nu op 29 procent. In april dit jaar meldde Tesco ook al een daling van de jaarwinst met zes procent, waarbij Groot-Brittannië ‘goed’ was voor een min van 3,6 procent.
Tesco wijst erop dat de situatie voor de hele Britse levensmiddelenmarkt moeilijk is. De marktleider afficheert zichzelf als een van de voorlopers in de strategie van het zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Daarbij neemt het alvast een voorschot op verder slecht nieuws in de toekomst.
“We hebben onze inspanningen om onze klanten het beste aanbod te doen verder versneld“, schrijft Tesco in een persbericht. “We verwachten dat dit onze prestaties ook in de komende kwartalen zal blijven beïnvloeden, want de marktomstandigheden blijven zeer uitdagend voor de gehele Britse levensmiddelensector.”
Structureel lagere prijzen
Tesco wijt meer dan de helft van haar slechte prestaties aan het besluit om voortaan af te zien van willekeurige prijspromoties en te investeren in structureel lagere prijsniveaus. “Sinds februari hebben we de prijzen voor de belangrijkste consumentengoederen verlaagd“, benadrukt Tesco’s bestuursvoorzitter Philip Clarke “Ook hebben we de bezorgkosten verlaagd en hebben we de ophaalservice van online bestelde levensmiddelen gratis gemaakt.”
Dit stimuleert volgens Tesco allemaal de klantentrouw. In het kader hiervan wijst de chief executive ook op de landelijke uitrol van Tesco’s spaarsysteem voor brandstof en op het voortgaande proces van winkelverbouwingen.
Ontwrichting door winkelverbouwingen
“In het afgelopen kwartaal hebben we ruim honderd winkels verbouwd en we zullen in het tweede kwartaal nogmaals meer dan tweehonderd verbouwingen uitvoeren”, aldus het persbericht van Tesco. “Zoals we eerder hebben gemeld, heeft dit verbouwingsprogramma een ontwrichtend effect en beïnvloedt het onze identieke omzet.”
Het is volgens Tesco nu dus een periode van verandering in een sterk veranderende markt, waar het bedrijf doorheen moet. “We zijn vastbesloten om leiderschap te tonen in deze periode van verandering“, aldus Clarke. “We bouwen aan klantentrouw op lange termijn en we positioneren ons bedrijf om te overwinnen in het multichanneltijdperk.”
Clarke richt zich op de lange termijn
Ondanks de vrije val waarin Tesco verzeild is geraakt, houdt Clarke dus zicht op de lange termijn. Dat is moedig voor een bestuursvoorzitter van een beursgenoteerde organisatie die elk kwartaal weer met de billen bloot moet. Voor Clarke is het alvast te hopen dat hem de tijd wordt gegund om in weerwil van de kortetermijndruk zijn gelijk te halen.
“Je kunt je afvragen of Tesco een bedrijf is dat een glimp van een opleving toont, vanwege het herstructureringsplan, of dat het voorbij de houdbaarheidsdatum is”, reageert een analist in de Britse media.