De Duitse Schwarz Group, het moederbedrijf van Lidl en Kaufland, haalde vorig jaar een recordomzet. Toch is de retailer maar matig tevreden en haalt dit jaar de broeksriem aan.
Minder dan de inflatie
Reden tot juichen bij Schwarz Group, zou je denken: Lidl mag dit jaar vijftig kaarsjes uitblazen en de moederholding kan terugblikken op een nieuw recordjaar. In 2022 was er een dubbelcijferige groei van 15,4%, goed voor een recordomzet van 154,1 miljard euro. Toch heeft de Duitse groep het wat beteuterd over een “financieel stabiel jaar”, bericht Lebensmittel Zeitung.
Opvallend is alvast dat kleine zus Kaufland beter presteerde dan Lidl. De hypermarkten groeiden met 16,1% tot 31,8 miljard euro, met dank aan de overname van een honderdtal Real-winkels. Bij Lidl steeg de omzet “maar” met 13,8% tot 114,8 miljard euro, wat minder is dan de 15% voedselinflatie in Europa. In de landen buiten Duitsland groeide de omzet van Lidl met 7,1% tot 66,7 miljard euro, bleek al eerder.
Veel minder vacatures
Schwarz maakt geen winstcijfers bekend, maar geeft wel toe dat de inflatie en stijgende rente doorwegen. Die kostenstijgingen heeft de groep niet volledig aan klanten kunnen doorrekenen. In België tekende Lidl bijvoorbeeld een recordverlies op van meer dan 50 miljoen euro. In andere landen is het beeld genuanceerder, maar algemeen genomen dalen de marges.
Vooral de hoge non-foodvoorraden, en de daaraan verbonden kapitaalkosten, baren zorgen. “Er wordt op elke hoek bezuinigd”, zegt een anonieme bron aan Lebensmittel Zeitung. Zo is het aantal vacatures op de hoofdkantoren drastisch teruggeschroefd, met uitzondering van IT-functies. Er wordt verhoudingsgewijs ook minder geïnvesteerd, aangezien het investeringsbudget van acht miljard euro gelijk is gebleven aan een jaar eerder, ondanks de groei.