Al eerste contacten in Egypte en Indonesië
Het Duitse eroticaconcern, bij ons vooral bekend van online- en postorderretailer Pabo, is vastbesloten de islamitische wereld te veroveren. “De eerste contacten zijn in Egypte en Indonesië al gelegd“, liet Serge van der Hooft, topman van Beate Uhse, woensdag weten.
De islamitische wereld is volgens de topman voor veel Westerse bedrijven een groot vraagteken. Toch ziet hij kansen in deze “enorme groeimarkt. We gaan ons voornamelijk richten op jonge vrouwelijke moslims. Of het succesvol wordt, zal moeten blijken. Ik wil over een periode van zes maanden kijken of die markt iets voor ons is.”
“Sharia Compliant”
Van der Hooft heeft alvast een specialist ingehuurd: het Amsterdamse cosmeticabedrijf El Asira, dat in 2012 werd opgericht en moslims als doelgroep heeft gesteld. El Asira-oprichter Abdelaziz Aouragh (33) onderstreept dat we niet meteen moeten denken aan klassieke seksattributen als dildo’s of opbaaspoppen, maar veeleer aan “sfeerverhogende lotions en sensuele verzorgingsproducten die de schoonheid van de vrouw optimaal tot haar recht laat komen”.
“Veel verzorgingsproducten zijn qua inhoud sowieso halal. Maar je hebt merken die bijvoorbeeld gebruik maken van boeddhistische teksten en symbolen, en dat doen wij niet. Er staat ook geen schaars geklede dame op onze verpakking. Verder is ons bedrijf rentevrij, we lenen geen geld”, legt Aouragh uit. Kortom, de producten zijn “Sharia Compliant: in overeenstemming met en toegestaan door de sharia”.
Geïnteresseerden zullen dan ook geen seksshop moeten bezoeken om de spulletjes te kopen: Beate Uhse wil het nieuwe gamma vooral via drogisterijen en parfumeries verkopen, al zullen de producten ook in de webshops van Christine le Duc en Pabo beschikbaar zijn. El Asira zal de verkoop in het buitenland voor zijn rekening nemen. “Beate Uhse is er vooral om logistieke steun te verlenen”, aldus nog Serge van der Hooft.