Maandag en dinsdag nieuw weekend?
Volgens INretail moeten winkels inspelen op het koopgedrag van de consument op bepaalde dagen. “Maandag en dinsdag zijn de minst populaire dagen. Dit zou zomaar het nieuwe weekend voor ondernemers kunnen worden“, zegt Paul te Grotenhuis van INretail aan Metro, die de conclusie maakt na een onderzoek van het koopgedrag.
Tussen oktober 2012 en september 2013 onderzocht de branchevereniging het koopgedrag van tienduizenden huishoudens. Het analyseerde 71 miljoen pin- en iDealbetalingen en kwam tot de conclusie dat de consument vooral naar het einde van de week toe winkelt. Op maandag en dinsdag wordt er het minst gekocht, terwijl de meeste aankopen op zaterdagmiddag worden gedaan. Volgens hem moeten de winkels op die dag dan ook langer open zijn.
Langer open
“Als je bijvoorbeeld de winkels tot 19.00 uur openhoudt, kunnen mensen na het winkelen een hapje eten en daarna nog naar de film. Op die manier creëer je een aantrekkelijk centrum. Er zijn zoveel kansen voor steden. In de huidige economie moeten ondernemers steeds creatiever worden om klanten te trekken.”
In Utrecht zijn ze al bezig met deze verschuiving. “De koopzondag was de eerste stap. De volgende stap is het afschaffen van de koopavonden en ervoor zorgen dat winkels iedere avond langer open zijn“, zegt Erik Suik van de gemeente Utrecht. Ook Tom Broekman van de winkeliersvereniging Utrecht gelooft dat er nieuwe openingstijden aankomen. “Voor 11.00 uur gebeurt er bijna niets in de winkels, daarom is het slim om te overwegen om van 11.00 uur tot bijvoorbeeld 20.00 uur open te zijn.”