Omzet neemt licht toe
Dat maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend. Consumenten gaven vooral meer geld uit in voedings- en genotmiddelenwinkels. Dit verschil kwam vooral door een verschuiving van de paasaankopen.
Voor de vierde maand op een rij nam ook de omzet van non-foodwinkels licht toe. Het is ruim zes jaar geleden dat deze branche de omzet zo’n lange periode achter elkaar zag stijgen. Vooral winkels met consumentenelektronica liepen goed, alhoewel winkels in woninginrichting juist achterbleven.
Bemoedigende cijfers
Detailhandel Nederland schat dat de omzet van de winkeliers nog wel minstens 15 procent lager is dan voor de crisis.
Toch spraken ze over “bemoedigende cijfers“, omdat de stijgende lijn in bijna alle branches zichtbaar is. “De vrije val is ten einde en ook voor de komende maanden zijn we optimistisch“, aldus een woordvoerster. “Maar de enorme krimp van de afgelopen jaren is hiermee nog niet goedgemaakt.”