Cultuuromslag
“Het concept heeft echt heel veel potentie. De eerste test leverde direct twee procent extra omzet per winkel op. Daarvoor hebben we niets speciaals hoeven te doen, alleen een eenvoudige instructie aan het personeel”, vertelt Francine van Dierendonck, directeur e-commerce van Etam Groep aan retailnews.
Het experiment maakt deel uit van het project ‘Nooit meer nee‘. De winkelketen biedt naar eigen zeggen een brede collectie aan met een brede maatboog, waardoor het wel eens klanten teleur moet stellen. Door de webwinkel naar de winkelvloer te verplaatsen, hoopt Miss Etam klanten minder vaak een ‘nee’ te moeten verkopen.
Om het concept tot een succes te maken, was wel een cultuuromslag nodig, zegt Van Dierendonck. “Toen ik begin dit jaar riep dat dit ons misschien wel zeven procent extra omzet zou kunnen opleveren, keek iedereen mij nog raar aan. Inmiddels beginnen mensen erin te geloven. Er zijn ondertussen ook winkels die vragen wanneer zij nu eindelijk een tablet krijgen.”