Colruyt Group neemt een participatie in Yoboo, een digitaal gezondheidsplatform voor apothekers. De supermarktgroep versterkt zo zijn gezondheidspijler, waarvoor de retailer eerder al Newpharma en Jims kocht.
Advies bij de apotheek
Yoboo biedt persoonlijke begeleidingstrajecten via een digitaal platform, en dat lijkt Colruyt interessant voor zijn groeiende activiteiten in de gezondheidsbranche. “We ervaren de afgelopen jaren steeds vaker dat onze klanten nood hebben aan begeleiding in het maken van bewuste gezondheidskeuzes”, zegt Lisa Colruyt, verantwoordelijke voor gezondheidsprojecten binnen Colruyt Group.
De focus ligt nu dus op het brede plaatje: een gezonde levensstijl voor lichaam én geest. “We bouwen al jarenlang aan een brede waaier van relevante toepassingen voor onze klanten, zodat zij zelf het heft in handen kunnen nemen. We doen dit via een multikanaal-aanpak: via digitale tools, in de winkels, in fitnesscentra, maar nu ook bij de diëtist, apotheek enzovoort”, aldus Colruyt.
Ook twee ‘echte’ apotheken
Via apothekers kunnen gebruikers van Yoboo een vragenlijst invullen, waarna ze een individueel dashboard met zes gezondheidspijlers krijgen om aan te werken. “We werken daarvoor samen met een netwerk van gezondheidsprofessionals zoals apothekers, die met behulp van het dashboard diepgaandere inzichten kunnen geven en adviseren”, vertelt medeoprichter Luc Kleynjans. Vandaag zijn 31 zelfstandige apotheken aan Yoboo gelinkt, maar dat moeten er in de toekomst meer worden.
Hoe groot het belang is dat Colruyt neemt in Yoboo maakt de groep niet bekend. Het perscommuniqué stelt alleen dat beide bedrijven “voortaan als gelijkwaardige partners rond de tafel” zitten. Wel krijgt Colruyt er bij de acquisitie twee fysieke apotheken en een medisch centrum bij. Het gaat om Apotheek Noorderlaan in Antwerpen en Z+ Pharma in Zwijndrecht.