Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail). Ze staan te popelen om retailers en brands dit najaar het bruisende Zuid-Korea te laten ontdekken.
De megapolis van de early adopters
“Wist je dat Seoul de thuisbasis is van nachtmarkten en K-pop, werelderfgoed én een waar walhalla aan retaildesign?” In oktober 2023 nodigt RetailDetail je uit naar de Zuid-Koreaanse hoofdstad, om er het enorme aanbod aan vernieuwende, vooruitstrevende en innovatieve retailconcepten samen te verkennen. RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en Trendwolves-CEO Maarten Leyts kunnen niet wachten om de deelnemers rond te leiden.
Wat maakt Seoul zo bijzonder op retailvlak?
J.S.: “De combinatie van technologie en traditie is er uniek. Een land dat zeventig jaar geleden straatarm was, is nu één van de rijkste landen op Aarde. Dankzij bedrijven zoals Samsung en Hyundai hebben ze zo’n succesvolle transformatie kunnen doormaken. Deze familiebedrijven kregen alle ruimte om uit te groeien tot enorme conglomeraten. Het land is op weg een ‘corpocracy’ te worden en staat op de drempel van de top-10 grootste economieën ter wereld.”
M.L.: “Het is het Berlijn van Azië, zeg maar. Na een zwaar oorlogsverleden (de Koreaanse oorlog is amper zeventig jaar geleden) is Seoul sterk gefocust op de toekomst, zelfs al blijven geschiedenis en traditie sterk deel uitmaken van het straatbeeld. Fascinerende herinneringen aan het verleden zal je vinden in de tempels, oude gebouwen en kleine steegjes gevuld met de charmante ‘hanok’ (traditionele houten huisjes), zeker in de regio Bukchon.”
Hoe kan de Zuid-Koreaanse hoofdstad een pionier zijn ondanks dat verleden?
J.S.: “Daar waar Japanners eerder timide zijn, hebben Zuid-Koreanen assertiviteit en radicale verandering in hun DNA zitten. Daarom manifesteren trends, innovatie en toekomsten zich zeer nadrukkelijk in Seoul. Van eetcultuur over tech tot fashion (zowel ‘high fashion’ als start-ups): je ervaart er een compleet andere kijk op retail.”
M.L.: “Consumenten in Seoul gelden als ‘early adopters’. Ze hebben een open blik op technologische innovaties, technologie en robotisering. Ze zijn erg veeleisend en vragende partij voor snel opeenvolgende, nieuwe winkelervaringen. Zuid-Korea is al de vierde grootste e-commercemarkt ter wereld, maar om in te spelen op veranderende consumentengewoonten verrassen merken nog met een telkens nieuwe aanpak van de diensten in hun winkels.
Interessant aan Seoul is dat de ‘cool kids’ daar zelfs zestigplussers kunnen zijn, die zich fashionable kleden. Tegen 2050 zal 44% van de bevolking er senior zijn. Dat is gigantisch, maar ook interessant in verband met de ‘longlivity’-trend, want ze zijn ook langer gezond.”
J.S.: “Op technologiegebied hebben ze hun eigen Google (Navem), waardoor ze een serieuze digitale voorsprong hebben. Ook heeft Hyundai recent een belang in de toprobotmaker Boston Dynamics genomen. Maar zelfs ons volledige boek The Future of Food kan daar worden geproefd, van zeewierboerderijen over labovlees tot urban farming.”
Wat bezoeken jullie allemaal op de RetailHunt in Seoul?
M.L.: “Tijdens de tour bezoeken we, naast een daguitstap buiten Seoul, dagelijks tien tot vijftien vernieuwende winkelconcepten. Retail is er namelijk een ware ervaring, belevenis en ontdekking. Winkelcentra richten zich op specifieke doelgroepen en worden authentieke lifestyle-bestemmingen. Er is bijzondere aandacht voor maximale productpersonalisatie, geavanceerde multibrandcollaboraties, fantastische merkverhalen en bijhorende ensceneringen, …”
J.S.: “Opvallend is bijvoorbeeld hoe Seoul lokale consumptie en technologie samenbrengt in hybride conceptwinkels gaande van mode tot eten, ‘urban farms’ en ‘cell meat’ tot entertainment en cosmetica… telkens met een origineel winkelontwerp en bijhorende merchandising.”
M.L.: “Seoul wordt ook wel ‘de ziel van Azië’ genoemd: de stad heeft een bruisende jongerencultuur, maar ook werelderfgoedtempels en paleizen. Wist je dat Seoul als allereerste wereldstad naar het metaversum trekt met een ‘digital twin’ van de stad, om de openbare dienstverlening te verbeteren en het sociaal-economisch ecosysteem te ondersteunen?”
Kunnen geïnteresseerden nog mee op RetailHunt?
M.L.: “Zeker, we gaan drie keer: ze kunnen zich inschrijven voor de periodes van 7 tot 13 oktober, van 14 tot 20 oktober of van 21 tot 27 oktober. Wie meegaat, noemt het steevast de sleutel tot veel nieuwe energie! Dit keer halen we die bij één van de meest ontwikkelde en hooggeïndustrialiseerde economieën ter wereld.”
J.S.: “We gaan meestal met groepen van dertig tot vijftig mensen. Ook deze keer gaan we drie weken na elkaar, telkens met een andere groep. Eerder gingen al topmanagers van Hubo, E5, CBRE, Colruyt Group, GAB, Coca-Cola, groep Heylen, Foodmaker, Fashion Club 70, JBC en vele anderen mee op inspiratiejacht, en zij weten heel goed waarom: op onze studiereizen koppelen we inspirerende top-content aan een uniek netwerk.
We garanderen een hoop trend- en innovatie-input, waardevol inzicht in consumentengedrag en brandstof voor nieuwe ideeën en business. We ruilen Zoom, Teams, Excels en Powerpoints in voor walking lectures, want dat is zo veel inspirerender. Niets, maar dan ook niets kan de ‘vibe’ vervangen van het echt menselijk en direct contact op onze RetailHunt trendtours.”