Inkomsten uit retailmedia helpen Ahold Delhaize om de prijzen laag te houden, zegt topman Frans Muller. De retailer heeft “ongeveer de helft” van haar doel bereikt om een miljard euro omzet uit advertenties en data te halen tegen 2025.
Prijzen laag houden
Ahold Delhaize zit ongeveer halfweg zijn doelstelling om tegen 2025 een miljard euro omzet te halen uit activiteiten als het verkopen van advertenties op websites en in apps, en het te gelde maken van inzichten uit shopperdata, heeft topman Frans Muller verklaard tegenover persagentschap Reuters.
Volgens Muller gebruikt Ahold Delhaize de inkomsten uit reclame om de voedselprijzen lager te houden nu de inflatie in Europa en de Verenigde Staten aanhoudt: “Wat we genereren aan inkomsten uit retailmedia, zullen we herinvesteren in ons bedrijf om ervoor te zorgen dat consumenten zich gezonde en duurzame producten kunnen veroorloven. We moeten heel hard samenwerken, met retail en productie, om de kosten laag te houden.” Hoeveel Ahold Delhaize verdient wanneer een klant op een gesponsord product of banner klikt, wilde hij echter niet kwijt.
Gericht adverteren
Vorig jaar nam de retailer een participatie in het Gentse bedrijf Adhese, een specialist in digitale advertentietechnologie. De bedoeling is om klanten promoties en advertenties op maat aan te bieden en diepgaander inzicht te verkrijgen in hun gedrag. Fabrikanten kunnen bijvoorbeeld betalen om hun merk bovenaan te laten verschijnen in zoekopdrachten van klanten, of gericht adverteren naar specifieke doelgroepen.
Wel meer retailers zetten in op retailmedia als een alternatieve bron van inkomsten, naar het voorbeeld van Amazon en Walmart. Sectorgenoot Carrefour bijvoorbeeld lanceerde in samenwerking met Liveramp het digitale reclameplatform Carrefour Links, dat adverteerders de mogelijkheid biedt om doelgerichte online activeringscampagnes op te zetten op basis van reële aankoopdata, én om de exacte impact van die media-investeringen te meten.