Groenteleverancier Greenyard kijkt met vertrouwen naar de toekomst, zelfs in onzekere tijden. Dat zegt co-CEO Marc Zwaaneveld tevreden over het afgelopen boekjaar.
Weg uit VK en Frankrijk
De omzet van Greenyard steeg met 7,9% naar 4,64 miljard euro op vergelijkbare basis. De groei werd wel volledig gedreven door prijsstijgingen (+8,5%), want er werden opvallend genoeg minder groenten en fruit verkocht in de retail. Consumenten kozen nochtans vaker voor huismerken, een trend waar de groenteleverancier van profiteert.
Het nettoresultaat halveerde vorig boekjaar bijna, van 16,9 miljoen euro naar 9,3 miljoen. Hoewel de aangepaste EBITDA die van vorig jaar licht oversteeg, had het bedrijf te maken met hoge reorganisatiekosten en gestegen rentevoeten. Greenyard trekt zich terug uit de versmarkt in het Verenigd Koninkrijk en heeft besloten om de Franse markt operationeel te bedienen vanuit de buurlanden, om op termijn kosten uit te sparen.
Onomkeerbare plantaardige transitie
Ondanks de “zeer onzekere macro-economische omstandigheden”, bevestigt de groenteverwerker de vooruitzichten voor dit naar. In de toekomst ziet Greenyard vooral kansen in de plantaardige transitie, die volgens co-CEO Hein Deprez “onomkeerbaar” en onafwendbaar wordt.
“Tegen 2050 zijn er tien miljard mensen te voeden. We zullen betere en meer duurzame manieren moeten vinden om voedsel te produceren – met minder impact en meer voedingswaarde – als we de toekomst van onze planeet niet in gevaar willen brengen voor onze kinderen, kleinkinderen en de generaties na hen. Pure-plant voeding maakt deel uit van de oplossing.”
Meer weten over de druk op ons voedselsysteem en de plantaardige transitie? Je leest er alles over in het boek The Future of Food van RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en hoofdredacteur Stefan Van Rompaey, met onder meer getuigenissen van Hein Deprez zelf.