Ruim 1 miljard euro omzet
In de periode van 1 maart tot 31 mei – het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar – boekte Hornbach een recordomzet van 1,035 miljard euro, liefst 16% meer dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei 14,6%. “De vraag bij doe-het-zelvers in onze winkels is in de maand maart geëxplodeerd“, zegt financieel directeur Roland Pelka in het tussentijdse rapport. Vorig jaar hadden de DHZ- en de tuincentra af te rekenen met een langdurige winter, die nog eens bovenop de recessie kwam.
“Eens te meer tekende onze thuismarkt voor de grootste groei, maar ook in de acht andere landen buiten Duitsland gingen we er knap op vooruit.” In het buitenland steeg de omzet meer bepaald met 11,7% tot 402,1 miljoen euro, en op vergelijkbare basis bedroeg die buitenlandse groei 8,2% (exclusief wisselkoerseffecten).
De sterkste groei tekende Hornbach op in zijn consumentendivisie Baumarkt (+16,4% tot 976,6 miljoen euro), al zagen de 27 Hornbach Baustoff Union-vestigingen voor vaklui hun omzet toch ook aandikken met 10,1% tot 58 miljoen euro.
71% meer winst
De operationele winst schoot liefst 71% de hoogte in om af te klokken op 87,3 miljoen euro; een rechtstreeks gevolg van “hogere winstmarges en gunstiger operationele en administratieve kosten“, klinkt het.
Na de opening van nieuwe vestigingen in Lübeck en Praag baat Hornbach 143 DHZ- en tuincentra uit, waarvan negen in Nederland. Hornbach telt intussen al 15.639 medewerkers.